تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۱۱۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا سیمان مجد خواف زیان‌ده است؟ | ۱۷ سال بلاتکلیفی ۵۷ هزار سهام‌دار

‌می‌متالز - حدود ۵۷ هزار سهام‌داری که در پروژه سیمان خواف سرمایه‌گذاری کرده بودند ۱۷ سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش می‌متالز، شهریور ۱۳۸۵ بود که اعلام شد پذیره نویسی شرکت سیمان مجد خواف (سهامی عام) به میزان ۱۵۰ میلیارد ریال از ششم شهریور ماه همان سال آغاز خواهد شد. محمد مهدی ساعدی، مدیرعامل وقت شرکت سیمان خواف در سال ۸۵ بیان کرده بود «پروژه سیمان مجد خواف دارای ظرفیت تولید روزانه ۳۳۰۰ تن و سالانه یک میلیون تن از نوع سیمان خاکستری است».

او به سرمایه‌گذاران وعده داده بود که آینده سرمایه‌گذاری در این پروژه مثبت است و چشم‌انداز خوبی برای سهام‌داران وجود دارد. وعده‌ای که هرگز محقق نشد و این کارخانه به مرحله افتتاحیه نرسید. پروژه‌ای که قرار بود در سال ۱۳۸۸ با اشتغال ۸۰۰ نفر به تولید سیمان برسد، ۱۷ سال زمین‌گیر شده است.

شرکتی که سرمایه‌های مردم را در سال ۱۳۸۵ جذب کرد، تا امروز حتی یک ریال سود به سهام‌داران نداده است. کمتر از ۵ درصد سهامداران این شرکت را اهالی شهرستان خواف تشکیل می‌دهند و بقیه سهامداران از تهران، اصفهان، شیراز، مازندران و سایر نقاط ایران هستند.

این روز‌ها سیمان مجد خواف جز شرکت‌های زیان‌ده کشور است و بر اساس صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، سیمان خواف ۳٫۶ میلیارد تومان زیان ناخالص دارد. اعداد قرمز رنگ (زیان) در صورت‌های مالی این شرکت وضعیتش را پس از ۱۷ سال به خوبی نشان می‌دهد.

چرا سیمان مجد خواف زیان‌ده است؟ | ۱۷ سال بلاتکلیفی ۵۷ هزار سهام‌دار

زیان‌هایی که به اعتقاد مدیر فعلی سیمان مجد خواف به بدعهدی بانک صادرات باز می‌گردد. بانکی که قرار بوده ۲۶ میلیون یورو ارز برای خرید ماشین آلات و ۴۰ میلیارد تومان دیگر هم برای تکمیل پروژه ارائه کند، اما با تغییر مدیرعامل بانک، تمام تعهدات نادیده گرفته می‌شود.

عبدالله باقرنژاد مدیرعامل شرکت سیمان مجد خواف درباره این پروژه اظهار کرد: شرکت سیمان مجد خواف با هدف احداث یک خط یک میلیون تنی سیمان در منطقه کمتر توسعه یافته و مرزی خواف و به منظور بهره­‌گیری از موقعیت صادراتی آن تشکیل شد. مؤسسین اولیه شرکت قبل از انجام پذیره­‌نویسی عمومی به مدیر عامل وقت بانک صادرات، آقای پیشرو مراجعه و ایشان آمادگی بانک را برای عاملیت طرح در صورت تأمین یکصد و بیست میلیارد (۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال نقدینگی اعلام کرده بود.

وی افزود: بنابراین شرکت اقدام به پذیره‌­نویسی عمومی کرد که با استقبال گسترده مردم ایران حدود یکصد و شصت و هفت میلیارد (۱۶۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال نقدینگی جمع­‌آوری شد و بانک صادرات نیز ۲۶ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای خرید ماشین­‌آلات خارجی و چهارصد میلیارد (۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال برای تأمین بخشی از هزینه‌­های ریالی طرح مصوب کرد. با این پشتوانه طرح با فوریت وارد فاز اجرا شد و عملیات اجرایی از ابتدای سال ۱۳۸۷ آغاز شد.

باقرنژاد متذکر شد:، اما متاسفانه ناگهان بانک صادرات مصوبه مذکور را منتفی و از ادامه عاملیت طرح استنکاف نمود و این سرآغاز انحراف پروژه از مسیر طبیعی و ستم وارده به سهامداران شد.

وی با اشاره به روند پروژه پس از انصراف بانک صادرات عنوان کرد: پس از این اتفاق هیأت مدیره وقت به ناچار استراتژی فاز یک یعنی اجرای بخشی از خط تولید را تعریف کرد که با محدودترسازی دامنه فعالیت، امکان تأمین مالی آن میسّر باشد و به موازات، پیگیری مستمر از کانال مقامات کشوری و استانی برای اقناع بانک صادرات به اعاده مصوبه و در ادامه جلب نظر سایر بانک­‌ها صورت گرفت.

مدیرعامل سیمان مجد خواف ادامه داد: تأمین مالی برای ادامه عملیات اجرایی فاز یک با افزایش سرمایه چند باره و پرداخت از سوی سهامداران صورت گرفت و در آستانه انجام عملیات اجرایی فاز یک با بازدید آقای صلاحی استاندار وقت خراسان رضوی مقرر شد مبلغ یکصد و سی و پنج میلیارد (۱۳۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال از سوی بانک ملی از منبع تسهیلات زودبازده به طرح تزریق شود که با این مبلغ فاز یک در سال ۱۳۹۰ راه اندازی و با حضور آقای نامجو وزیر وقت نیرو افتتاح شد؛ در حالیکه چنانچه بانک صادرات خلف وعده نمی‌کرد، در این سال کل خط راه‌اندازی می‌شد و در آن صورت تا کنون نه تنها کل تسهیلات دریافتی بازپرداخت شده بود بلکه سود قابل ملاحظه‌ای هم به سهامداران پرداخت می‌گردید.

باقرنژاد درباره زیان و بدهی‌های سیمان خواف بیان کرد: عمده مشکل و ضرر‌های شرکت که در صورت‌های مالی عملکرد سال‌های گذشته نمایان است، مربوط به تسهیلات دریافتی از بانک ملی‌ست که به‌رغم این‌که در ازای یکصد و سی و پنج میلیارد (۱۳۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال دریافتی در سال ۱۳۹۱ تاکنون حدود یکصد و چهل میلیارد (۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به صورت متناوب بازپرداخت انجام شده است، ولی مبلغ هنگفتی به عنوان دیون شرکت از سوی بانک اعلام شده و در سال جاری هم از پذیرش استمهال شرکت استنکاف ورزید و درخواست شرکت از ستاد تسهیل استان در دست پیگیری است.

وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذار جدید به این پروژه خاطرنشان کرد: درسال گذشته موافقت یکی از فعالین صنعتی و معدنی منطقه خواف برای انجام سرمایه‌گذاری در پروژه جلب شد که هم اکنون ایشان سهامدار عمده شرکت هستند و در راستای جذب نقدینگی مشارالیه و سایر سهامداران افزایش سرمایه از ناحیه آورده نقدینگی سهامداران از برنامه­‌های آتی شرکت است که پس از اتخاذ تصمیم از سوی هیأت مدیره روند آن آغاز خواهد شد.

باقرنژاد با اشاره به وضعیت فعلی پروژه سیمان خواف بیان کرد: مجموعه در حال حاضر ۶۰ نفر شاغل دارد که باتوجه به وجود آسیاب سیمان در خط تولید، اقدام به سایش کارمزدی سنگ آهن می‌نمایند. این درآمد فقط هزینه‌های جاری مجموعه و حقوق پرسنل را پوشش می‌دهد و امکان پوشش تسهیلات مالی را ندارد.

وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم در حوزه بخش خصوصی تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که دولت بار‌ها به آن اشاره کرده است، مانع‌زدایی و تکمیل طرح و پروژه‌های نیمه تمام است؛ چه پروژه‌ای مستحق‌تر از سیمان خواف که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰۰ درصد زیرساخت‌های آن با پول و سرمایه مردم ساخته شده است. امیدواریم با نگاه ویژه دولت، این مجموعه به تولید برسد.

منبع: پایگاه خبری عصر توس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده